TY - JOUR ID - 142060 TI - بررسی عوامل انگیزشی در امر یادگیری زبان آموزان با ملاحظه تأثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی JO - دانشنامۀ تحول دیجیتال JA - DTJ LA - fa SN - AU - شبانی, حمیدرضا AD - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک موسسه آموزش عالی مهر البرز Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 2 IS - 1 SP - 90 EP - 104 KW - انگیزه تحصیلی KW - یادگیری سیار KW - یادگیری الکترونیکی KW - نظریه یادگیری اجتماعی KW - آموزش اثربخش DO - 10.22034/dtj.2021.292731.1012 N2 - یادگیری از طریق شبکه‌های اجتماعی موضوع پرکاربردی در دنیای امروزی می‌باشد و اهمیت بکارگیری و پرداختن به آن ضروری به نظر می‌رسد. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر یادگیری اجتماعی، بر انگیزه یادگیری زبان انگلیسی دانشجویان زبان انگلیسی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق، تعداد 700 نفر از دانشجویان کارشناسی زبان انگلیسی دانشگاه‌های مجازی تهران در سال تحصیلی 99-1398 هستند و از این تعداد با استفاده از فرمول کوکران 248 نفر بعنوان نمونه آماری انتخاب و از این تعداد 124 نفر به عنوان گروه آزمایش و 124 نفر به عنوان گروه گواه به صورت تصادفی ساده انتخاب و از طرح پیش آزمون و پس آزمون جهت سنجش انگیزه استفاده شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه انگیزه یادگیری زبان خارجی گنزالز است. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 0.92 بدست آمد. داده‌های گردآوری شده با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل و یافته‌ها حاکی از آن بود که بین دانشجویانی که از روش یادگیری اجتماعی سیار استفاده کرده بودند (گروه آزمایش) نسبت به دانشجویانی که در روش یادگیری اجتماعی سیار شرکت نداشتند (گروه گواه) از نظر افزایش انگیزه یادگیری زبان انگلیسی تفاوت معناداری وجود دارد و نشان داد که انگیزه یادگیری دانشجویان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه با ضریب اطمینان 95% به طور معناداری افزایش یافته است. بر اساس این نتایج، یادگیری اجتماعی سیار به عنوان مولفه اثرگذار مثبت بر انگیزه دانشجویان محسوب می‌گردد. بنابراین در برنامه های آموزشی باید این امر را مورد توجه قرار داد. UR - https://dtj.mehralborz.ac.ir/article_142060.html L1 - https://dtj.mehralborz.ac.ir/article_142060_358a75da720f5f416f9c7c8a2ade976e.pdf ER -