دانشگاه مهر البرزدانشنامۀ تحول دیجیتال2783-12562120210522Providing a heutagogical self-development model in the electronic context (A model for leadership of learning)ارائه الگوی هیوتاگوژیک خودتوسعهای در بستر الکترونیک (الگویی برای رهبری یادگیری)11714195410.22034/dtj.2021.293786.1016FAخدایار ابیلیگروه علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانابراهیم مزاریفوق دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران0000-0001-5415-5006Journal Article20210706The aim of this study was to present a self-developing heutagogical model in the electronic context. The method used in this study is qualitative and systematic research. More than 240 valid documents were reviewed systematically and finally, using purposeful sampling method, a sample of 30 of those documents was selected to be analyzed by using coding. Based on the analysis of these documents, a literature-based model was developed. In order to validate the findings, a structured process of writing and data analysis has been used. Findings indicate the existence of three key and related dimensions in the electronic context, including person-centered, learning-oriented and learner-centered. In each of these dimensions, Self-development / heutagogy explains some components. In the dimension of person-centeredness, learners' self-awareness, self-agency, self-responsibility and individual self-motivation are explained. In the dimension of learning-centeredness, self-learning, self-direction and self-determination of learning are explained. Finally, in the dimension of learner-centeredness, the three components of self-regulation, self-monitoring and self-assessment of the learner are emphasized. As an innovative achievement, based on the findings of this study, it can be said that self-development defines heutagogical definition of the art of "leadership" of learning in the electronic context, which on one hand, it is appropriate for learners' maturity as self-directed and self-determined learners and on the other hand, it is it is appropriate for e-learning system and its features.پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی هیوتاگوژیک خودتوسعهای در بستر الکترونیک انجام شده است. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع مطالعه سیستماتیک به روش فراترکیب بوده است که با بررسی نظاممند پژوهشها، اسناد و مدارک معتبر بیش از 240 مورد و در نهایت با روش نمونهگیری هدفمند یک نمونه 30 عددی از آنها تحلیل شده و به ارائه الگو پرداخته شده است. به منظور تحلیل دادهها از کدگذاری و برای تأمین اعتبار یافتهها از فرایند ساختیافته نگارش و تحلیل دادهها استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان از وجود سه بعد کلیدی و مرتبط در بستر الکترونیکی از جمله فردمحوری، یادگیری محوری و یادگیرندهمحوری داشته است که خودتوسعهای/ هیوتاگوژی در هر یک از این ابعاد مؤلفههایی را تبیین میکند. در بعد فردمحوری، خودآگاهی، خودعاملیتی، خودمسئولیتی و خودانگیزشی فردی یادگیرندگان را تبیین نموده است. در بعد یادگیری محوری، خودیادگیری، خودراهبری و خودتعیینی یادگیری و در نهایت در بعد یادگیرندهمحوری، سه مؤلفه خودنظمدهی، خودنظارتی و خودارزیابی یادگیرنده را مورد تأکید قرار داده است. به عنوان یک دستاورد نوآورانه، براساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان گفت خودتوسعهای، تعریفی هیوتاگوژیک از هنر "رهبری" تعلیم و تربیت را در بستر الکترونیک تعریف میکند که از یکسو متناسب با بلوغ فراگیران به عنوان یادگیرندگانی خودراهبر و خودتعیین است و از سوی دیگر متناسب با نظام یادگیری الکترونیکی و ویژگیهای آن به شمار میرود.دانشگاه مهر البرزدانشنامۀ تحول دیجیتال2783-12562120210522The effect of personalized gamification on learners' academic satisfaction in e-learning environmentطراحی سامانة آموزشیاری شخصی شده با کمک عناصر بازی پردازی بر اساس شخصیت و انگیزه و بررسی اثرگذاری آن بر رضایت تحصیلی یادگیرندگان183114202110.22034/dtj.2021.292846.1013FAمحمدحسن عباسیدکترای مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایرانغلامعلی منتظراستاد مهندسی فناوری اطلاعات، دانشگاه صنایع، دانشگاه تربیت مدرّس، تهران، ایرانJournal Article20210629In this article, a personalized educational system has been designed and implemented using game elements based on the personality traits and motivation of the learner. Learners' personality in this system was measured by NEO-FFI questionnaire and their motivation was measured by AMS (Academic Motivation Scale). Then, using the motivation and personality of individuals, their type of game is obtained based on the BrainHex model, and in accordance with the type of learner game, the gamification elements are presented to them in a personalized way. The system designed during the preparation period of the International Mathematical Competition and it has been implemented with 117 participants in the e-school of Tehran Mathhome. To measure the effectiveness of the system, the level of academic satisfaction of learners in using the system are compared in the control and test groups. The results show that using personalized gamification based on personality and motivation has led to a significant improvement (the significance level of P-value<0.05 in T-test) in learners' academic satisfaction compared to before. Personalization also improved significantly compared to controls.در این مقاله سامانة آموزشیاری شخصی سازی شده به کمک عناصر بازی پردازی بر اساس ویژگیهای شخصیت و انگیزه یادگیرنده طراحی و اجرا شده است. شخصیت یادگیرندگان در این سامانه توسط پرسشنامة NEO-FFI و انگیزه آنها توسط پرسشنامة انگیزه تحصیلی AMS سنجیده شده است. سپس با استفاده از ویژگیهای انگیزه و شخصیت افراد، نوع بازی آنها بر اساس مدل بازی BrainHex به دست آمده و متناسب با نوع بازی یادگیرنده، عناصر بازی پردازی برای آنها به صورت شخصی شده، ارائه گردیده است. سامانة طراحی شده در دوره آمادگی مسابقة بین المللی ریاضی با 117 شرکت کننده در مدرسة الکترونیکی خانه ریاضی تهران اجرا شده است. برای سنجش اثر بخشی سامانه طراحی شده، میزان رضایت تحصیلی یادگیرندگان در استفاده از سامانه در دو گروه شاهد و آزمون، مقایسه شده است. نتایج نشان میدهد استفاده از ساز وکار بازی پردازی در شخصی سازی بر اساس ویژگیهای شخصیت و انگیزه فرد باعث شده تا با سطح معناداری P-value<0.05 در آزمون آماره T جهت مقایسه میانگین گروهها، رضایت تحصیلی یادگیرندگان نسبت به پیش از شخصی سازی و همچنین در مقایسه با گروه شاهد به طرز معناداری بهبود پیدا کند.دانشگاه مهر البرزدانشنامۀ تحول دیجیتال2783-12562120210522Evaluation of dimensions, factors and strategies of students' motivation in the educational programs of a military higher education center (separately for face-to-face, electronic and integrated programs)ارزیابی ابعاد، عوامل و راهبردهای انگیزش دانشجویان در برنامههای تربیتی-آموزشی یک مرکز آموزش عالی نظامی (به تفکیک برنامههای حضوری، الکترونیکی و تلفیقی)325414203210.22034/dtj.2021.291773.1006FAمحمد عباسیاندانشکده مهندسی و پرواز دانشگاه افسری امام علی(ع)،جواد شیرمحمدیدانشگاه افسری امام علی (ع)مهدی عزیزیدانشکده مهندسی و پرواز دانشگاه افسری امام علی(ع)امید میلانیدانشگاه افسری امام علی(ع)،Journal Article20210622The aim of this study was to evaluate the personal and environmental motivational factors and strategies adopted for the optimal promotion of educational programs of students of a military higher education center (separately for face-to-face, electronic and combined programs). This research was of applied type and was done by descriptive-survey method. The sample size includes 226 students of the military higher education center who were selected by stratified random sampling. Data collection tools are a researcher-made questionnaire in seven factors, two dimensions and 52 strategies (with 17 strategies of e-learning programs); Its validity was evaluated by content validity method and its reliability was evaluated using Cronbach's alpha coefficient. The method of analyzing research data is to use descriptive and inferential statistical indicators (One Sample T-Test and Friedman test). The results showed that the personal and environmental motivation strategies of the educational programs of the military higher education center studied according to the standard table of utility have a "relatively favorable" status but are lower than the hypothetical average of the research. Although among the seven strategies, the strategy of attitude with mean and standard deviation: 0.85 ± 3.22, has the highest desirability, but the strategies adopted by commanders and student staff (especially in the field of training of e-learning programs) with Mean and standard deviation: 0.63 ± 2.33, has the lowest utility. In order to eliminate the known damages, executive suggestions in the form of improvement programs were presented at the end of the article.پژوهش حاضر با هدف ارزیابی ابعاد، عوامل و راهبردهای انگیزشی متخذه برای پیشبرد بهینه برنامههای تربیتی-آموزشی دانشجویان یک مرکز آموزش عالی نظامی (به تفکیک برنامههای حضوری، الکترونیکی و تلفیقی) صورت گرفت. این پژوهش، از نوع کاربردی بوده و به روش توصیفی-پیمایشی انجام شد. حجم نمونه، شامل 226 دانشجوی مرکز آموزش عالی نظامی موردمطالعه است که به روش نمونهگیری تصادفی-طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها، پرسشنامۀ محققساخته در هفت عامل، دو بُعد و 52 راهبرد (با 17 راهبرد الکترونیکی) است؛ که روایی آن، به روش روایی محتوا و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، مطلوب ارزیابی شد. نحوه تحلیل دادهها، بهرهمندی از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی (آزمونهای t استودنت تکگروهی و فریدمن) است. نتایج نشان داد راهبردهای انگیزش برنامههای تربیتی-آموزشی مرکز آموزش عالی نظامی موردمطالعه بر اساس جدول استاندارد مطلوبیت، دارای وضعیت «نسبتاً مطلوب» ولیکن پایینتر از میانگین فرضی است. از اینرو برای به حداکثر رساندن پیشرفت تحصیلی در برنامههای تربیتی-آموزشی دانشجویان، باید به کیفیت برنامههای حضوری، الکترونیکی و تلفیقی آنها توجه نمود و در این راستا انگیزش بهعنوان یک شاهراه کلیدی که میتواند دانشجویان را یاری نماید، مطرح می-شود. این در حالی است که با وجود اینکه در بین عوامل هفتگانه، عامل نگرش با میانگین و انحراف معیار: 0.85±3.22، دارای بالاترین مطلوبیت است ولیکن عامل فرماندهان و کادر دانشجویی (به ویژه در حوزه آموزشهای برنامههای تربیتی-آموزشی الکترونیکی) با میانگین و انحراف معیار: 0.63±2.33، دارای کمترین مطلوبیت است.دانشگاه مهر البرزدانشنامۀ تحول دیجیتال2783-12562120210522Identification and prioritizing key success factors for establishing e-learning in an effective interactive environmentشناسایی و اولویتبندی عوامل کلیدی موفقیت جهت استقرار آموزش الکترونیکی در یک محیط تعاملی کارآمد557014203410.22034/dtj.2021.292413.1011FAمجتبی هداونددکتری مدیریت صنعتی، مؤسسه آموزش عالی مهر البرز تهرانعلی زمانی بابگهریگروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-2724-4027نازنین فلاحارشناسی ارشد مهندسی صنایع-مدیریت مهندسی، مؤسسه آموزش عالی مهرالبرزJournal Article20210627Today, information technology is used as a tool to improve education in organizations and universities. Due to the dependence of education on information technology, the e-learning framework has been welcomed as a method worldwide. The purpose of this study is to identify and prioritize the key factors of success in implementing e-learning. The research method of this research is applied research in terms of purpose and quantitative research in terms of data collection. By reviewing the relevant literature, 6 dimensions and a total of 56 indicators were identified for the implementation of e-learning. The multiplicity of indicators led to the use of fuzzy Delphi technique to reduce the number of indicators using the opinions of 20 scholars and academic experts. After selecting the indicators of high importance using the Analytical Hierarchy Process (AHP), the weight and importance of the dimensions and indicators were determined. The managerial dimension was the most important and the organizational dimension was the least important.امروزه فناوری اطلاعات به عنوان ابزاری جهت بهبود آموزش در سازمانها و دانشگاهها به کار گرفته میشود. با توجه به وابستگی آموزش به فناوری اطلاعات، چارچوب آموزش الکترونیک به عنوان یک روش در سطح جهانی مورد استقبال قرار گرفته است. هدف از انجام این پژوهش شناسایی و اولویتبندی عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی آموزش الکترونیک میباشد. روش پژوهش این تحقیق از منظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از منظر گردآوری دادهها از نوع تحقیقات کمّی است. با مرور ادبیات مرتبط 6 بعد و مجموعاً 56 شاخص جهت پیادهسازی آموزش الکترونیک شناسایی گردید. متعدد بودن شاخصها منجر به استفاده از تکنیک دلفی فازی جهت کاهش تعداد شاخصها با استفاده از نظرات 20 تن از اساتید و خبرگان دانشگاهی گردید. پس از انتخاب شاخصهای با اهمیت بالا با استفاده از تکنیک تحلیل سلسلهمراتبی (AHP)، وزن و اهمیت ابعاد و شاخصها تعیین گردید؛ که بعد مدیریتی دارای بیشترین اهمیت و بعد سازمانی نیز دارای کمترین اهمیت بود.دانشگاه مهر البرزدانشنامۀ تحول دیجیتال2783-12562120210522E Designing a conceptual model of factors affecting the quality of university virtual education and evaluate its quality during the COVID.19 pandemicتدوین الگوی مفهومی عوامل موثر بر کیفیت آموزش مجازی دانشگاه و ارزیابی کیفیت آن در دوران کرونا718914205710.22034/dtj.2021.292380.1009FAمعصومه چم اسمانیدانشگاه تهرانزهرا احتشامگروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ج.ا. ایران0000-0002-5404-1989Journal Article20210627The purpose of this research is to develop a conceptual model for factors affecting the quality of virtual education in the coronavirus pandemic and evaluate the quality of virtual education based on it. . The study follows Mixed approach. The research method in the qualitative and quantitative parts is based on the content analysis and the descriptive-survey respectively. The instrument in the qualitative part is a structured interview and in the quantitative part is a researcher-made questionnaire with the aim of evaluating the effectiveness of virtual education by the CIPP model. The reliability of the questionnaire was confirmed by Cronbach's alpha coefficient (α = 0.76) and its content validity was confirmed by professors. The research population is undergraduate and PhD students of the Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, who have been engaged in the virtual education process of this faculty during the COVID-19 pandemic (first period). The findings of the qualitative part demonstrated that the factors affecting the quality of virtual education included the following factors: contextual factor (virtual education culture), inputs (infrastructure of virtual education, appropriate content, the ability of professors and students to use virtual education), a process (teaching, evaluation, supervision, support, and interaction between teacher and students), and output (planning for improvement) with some subcomponent. In addition, the results of the one-sample t-test in evaluating the quality of virtual courses indicated that the situation of virtual education in this college was at the theoretical average level.هدف از پژوهش حاضر تدوین الگوی مفهومی عوامل موثر بر کیفیت آموزش مجازی در دوران همه گیری ویروس کرونا و ارزیابی کیفیت آموزش مجازی بر پایه آن میباشد. رویکرد پژوهش آمیخته و روش پژوهش در بخش کیفی، تحلیل محتوا و در بخش کمّی توصیفی-پیمایشی بوده است. ابزار مورد استفاده در بخش کیفی، مصاحبه ساختاریافته و در بخش کمّی، پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای الگوی نظری پژوهش بوده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (76/0=α) و روایی محتوایی آن با نظر اساتید مورد تایید قرار گرفته است. جامعهی پژوهش شامل دانشجویان مقطع کارشناسی و دکتری تخصصی دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی در دانشگاه تهران می باشد که در اولین دوره از فرآیند آموزش های مجازی این دانشکده در دوران شیوع ویروس کرونا کاملاً درگیر بودهاند. بر اساس یافتههای بخش کیفی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش مجازی در چهار مقوله عوامل زمینه ای (فرهنگ آموزش مجازی)، دروندادی (زیرساختهای آموزش مجازی، محتوای مناسب و توانمندی اساتید و دانشجویان در بهرهگیری از آموزش مجازی)، فرآیندی (تدریس، ارزشیابی، نظارت، پشتیبانی و تعامل بین استاد و دانشجو) و بروندادی (برنامهریزی برای بهبود) قابل ارائه است و هر یک از مؤلفهها نیز از زیرمؤلفههای مجزایی تشکیل شده است. علاوه براین، نتایج آزمون آمار استنباطی t تک نمونهای در ارزیابی کیفیت دورههای مجازی حاکی از آن است وضعیت آموزش مجازی در این دانشکده در سطح میانگین نظری قرار دارد.دانشگاه مهر البرزدانشنامۀ تحول دیجیتال2783-12562120211219Investigating the Motivational Factors in Language Learners considering the Effectiveness of Social Networksبررسی عوامل انگیزشی در امر یادگیری زبان آموزان با ملاحظه تأثیرگذاری شبکههای اجتماعی9010414206010.22034/dtj.2021.292731.1012FAحمیدرضا شبانیدانشجوی کارشناسی ارشد رشته فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک موسسه آموزش عالی مهر البرزJournal Article20210628Learning through social media is a widely used topic in today's world and the importance of using and addressing it seems necessary. The main purpose of this study was to investigate the effect of social learning on English students' motivation to learn English. The statistical population of the study is 700 undergraduate students of English virtual universities in Tehran in the academic year 1398-99 and 248 of them were selected as a statistical sample using Cochran's formula and of these 124 as an experimental group and 124 As a control group, simple random sampling and pre-test and post-test design were used to assess motivation. The research tool is Gonzalez Foreign Language Learning Motivation Questionnaire. The reliability of the questionnaire was 0.92 using Cronbach's alpha. Data collected by SPSS software were analyzed and the results showed that among students who used the mobile social learning method (experimental group) compared to students who did not participate in the mobile social learning method (control group) in terms of increase There is a significant difference in motivation to learn English and showed that the motivation of students in the experimental group increased significantly compared to the control group with a 95% confidence level. Based on these results, mobile social learning is considered as a positive component on students' motivation. Therefore, this issue should be considered in educational programs.یادگیری از طریق شبکههای اجتماعی موضوع پرکاربردی در دنیای امروزی میباشد و اهمیت بکارگیری و پرداختن به آن ضروری به نظر میرسد. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر یادگیری اجتماعی، بر انگیزه یادگیری زبان انگلیسی دانشجویان زبان انگلیسی میباشد. جامعه آماری تحقیق، تعداد 700 نفر از دانشجویان کارشناسی زبان انگلیسی دانشگاههای مجازی تهران در سال تحصیلی 99-1398 هستند و از این تعداد با استفاده از فرمول کوکران 248 نفر بعنوان نمونه آماری انتخاب و از این تعداد 124 نفر به عنوان گروه آزمایش و 124 نفر به عنوان گروه گواه به صورت تصادفی ساده انتخاب و از طرح پیش آزمون و پس آزمون جهت سنجش انگیزه استفاده شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه انگیزه یادگیری زبان خارجی گنزالز است. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 0.92 بدست آمد. دادههای گردآوری شده با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل و یافتهها حاکی از آن بود که بین دانشجویانی که از روش یادگیری اجتماعی سیار استفاده کرده بودند (گروه آزمایش) نسبت به دانشجویانی که در روش یادگیری اجتماعی سیار شرکت نداشتند (گروه گواه) از نظر افزایش انگیزه یادگیری زبان انگلیسی تفاوت معناداری وجود دارد و نشان داد که انگیزه یادگیری دانشجویان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه با ضریب اطمینان 95% به طور معناداری افزایش یافته است. بر اساس این نتایج، یادگیری اجتماعی سیار به عنوان مولفه اثرگذار مثبت بر انگیزه دانشجویان محسوب میگردد. بنابراین در برنامه های آموزشی باید این امر را مورد توجه قرار داد.