تحلیل ساختار شبکه‌های اجتماعی با هدف ارتقا بازاریابی دیجیتال و ارتباط با مشتریان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، ایران.

چکیده

تحلیل شبکه‌های اجتماعی در خصوص کشف و تعیین کیفیت و چگونگی روابط بین اعضا شبکه است که دانستن آن به درک چگونگی انتشار اخبار و اطلاعات و درنتیجه بهره‌گیری از آن در زمینه‌های مختلف مانند بازاریابی و پیش بینی روندها کمک می‌نماید. هدف این پژوهش، بررسی شبکه اجتماعی مربوط به حساب کاربری وبسایت دیجی کالا در بستر توییتر(هر دو شبکه اصلی و هشتگ) به منظور شناخت گره‌های مؤثر و دارای کنترل و نیز چگالی دو شبکه می‌باشد تا تأثیر گذاری شرکت و کنترل آن بر شبکه و جریان نشر اطلاعات با هدف ارتقا بازاریابی و ارتباط با مشتریان موردبررسی قرار گیرد. طی یک دوره چهارده روزه اطلاعات شبکه‌های فوق شامل توییت ها و مشخصات گره های مرتبط به‌صورت آنلاین و مستقیم توسط نرم افزار نودایکس ال استخراج و پالایش گردیده است. در پایان مشخص گردید حساب کاربری شرکت در شبکه اصلی دارای بالاترین درجه کنترل و تأثیرگذاری است اما در شبکه هشتک جزو گره‌های مؤثر نبوده و بر آنچه در شبکه می‌گذرد کنترل و تاثیری ندارد. همینطور مشخص گردید چگالی شبکه اصلی نسبت به شبکه هشتگ بیشتر می‌باشد که بیانگر سرعت بالاتر جریان اطلاعات در شبکه اصلی می‌باشد. علیرغم اینکه حساب کاربری رسمی شرکت در شبکه اصلی موثرترین گره است اما از این تاثیر به نحو احسنت و کارآمدی در جهت فعالیتهای بازاریابی استفاده نمیکند. همچنین در شبکه هشتگ هیچ تاثیر و کنترلی بر وقایع درجریان ندارد. بعلاوه حسابهای فرعی شرکت و همچنین فروشندگان مشارکتی در شبکه هشتگ نقش نسبتا تاثیرگذاری دارند که استفاده از پتانسیل آنها اهمیت دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing the structure of social networks with the aim of promoting digital marketing and communication with customers

نویسنده [English]

  • mohammad reza sanaei
Assistant Prof, Faculty of Management and Accounting, Qazvin azad University, Qazvin, Iran
چکیده [English]

In order to know the effective and controlled nodes as well as the density of the two networks in order to influence the company and its control over the network and flow. Publishing information with the aim of promoting marketing and communication with customers. During a period of fourteen days, the information of the above networks, including tweets and the characteristics of related nodes, were extracted and refined online and directly using data mining software, and then three major indicators of social network analysis called special vector, betweenness centrality and density The networks were calculated and the results were analyzed and it was determined that the company's user account in the main network has the highest degree of control and influence But in the hashtag network, it is not among the effective nodes and has no control or influence on what is happening in the network. Also, the density of the main network is higher than the hashtag network, which indicates the higher speed of information flow in the main network. Despite the fact that the company's official user account is the most effective node in the main network, it does not use this influence effectively and efficiently for marketing activities. Also, there is no influence or control over the ongoing events in the hashtag network. In addition, the subsidiary accounts of the company as well as the cooperative sellers have a relatively influential role in the hashtag network.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digikala
  • Social media
  • Social networks analytics